تریستورها مدلی قدرتمند از دستگاه‌های نیمه‌هادی‌ هستند و ویژگی‌هایی مشابه ترانزیستورها و دیودها دارند. از نظر ظاهری هم شباهت‌هایی به هم دارند. به تریستورها یک‌سوکننده کنترل شده با سیلیکون هم می‌گویند. تریستور قطعه‌ای است که جریان را فقط در یک جهت هدایت می‌کند و این اصلی‌ترین کاری است که تریستورها در مدارهای الکترونیکی و برق قدرت انجام می‌دهند.

اگر قصد خرید تریستور را دارید بهتر است با نوع کار و انواع آن آشنا شوید. نکات مهم در خرید و فروش تریستور صنعتی را یاد بگیرید و بهترین نمایندگی فروش تریستور را برای خرید امن و مطمئن انتخاب کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب خواهید کرد.

تریستور چیست و انواع آن کدامند؟

تریستور در یک مدار کاری مشابه رله را انجام می‌دهد. وقتی ولتاژ به پایه‌های کاتد و گیت اعمال می‌شود جریان بین آند و کاتد هدایت می‌شود. در حقیقت تریستورها کلیدهایی یک‌جهته هستند که برای برقرار کردن جریان تنها از آند به سمت کاتد استفاده می‌شوند. جریان به هیچوجه در جهت عکس منتقل نمی‌شود.

به طور کلی ۴ نوع تریستور بر اساس نوع عملکرد آن‌ها وجود دارند:

  1. تریستور بایاس معکوس
  2. بایاس مستقیم
  3. هدایت مستقیم
  4. هدایت معکوس

بایاس به معنای بلاک‌شدن جریان در یک مسیر است و با توجه به نوع تریستور عملیات یکسوسازی به شکل بلاک و یا هدایت انجام می‌شود.

تریستور دیسکی که به عنوان منبع تغذیه کوره القایی استفاده می‌شود جزو پرکاربردترین‌ها در صنعت است که با نام تریستور بشقابی هم شناخته می‌شود.

تریستور چه کاربردهایی دارد؟

تریستور صنعتی و سایر تریستورها به صورت کلی برای سیستم‌های کنترلی استفاده می‌شوند. مثلا اگر سرعت موتور از یک مقدار بیشتر شود می‌توان از از تریستورها برای بلاک کردن جریان استفاده کرد. یا مثلا در سیستم‌های کنترل فشار و همچنین سیستم‌های تنظیم سطح مایع و تنظیم نور از این قطعات کوچک و پرکاربرد استفاده می‌شود.

تریستورهای صنعتی برای کنترل سیستم‌های انتقال قدرت و نیروگاهی کاربرد دارد. با خرید تریستور قدرت و اتصال آن به ولتاژ‌های بالا می‌توان جهت جریان را کنترل کرد. مزیت اصلی تریستورها نسبت به رله و سایر یکسوسازها سرعت بالا در سوئیچینگ است. تریستورها در انواع دوترمیناله و سه ترمیناله وجود دارند که برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند.

نکات مهم در خرید تریستور قدرت

تریستورها از انواع نیمه‌هادی یا Semiconductor ها ساخته شده‌اند. نوع متریالی که در ساخت این تریستورها استفاده شده است بسیار مهم است. برند سمیکرون (Semikron) به عنوان یک برند معتبر در حوزه‌ی تجهیزات الکتریکی بهترین مدل‌های تریستور را تولید و عرضه می‌کنند.

میزان ولتاژ و جریانی که تریستور تحمل می‌کند و همچنین سرعت سوئیچینگ هم نکاتی هستند که باید حتما به آن توجه داشته باشید.

برندهای معتبر این حوزه در ادامه آورده شده‌اند:

  1. برند Semikron: بزرگترین تولیدکننده تریستور در جهان که در کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا، برزیل، چین، فرانسه، هند، کره و امریکا خط تولید دارد و به خاطر کیفیت بالا و استفاده از بهترین متریال‌ها در ساخت تجهیزات الکتریکی شناخته می‌شود.
  2. برند WESTCODE: این برند در بریتانیا فعالیت دارد و یک زیرمجموعه‌ی قدرتمند به نام IXYS هم دارد. از سال ۱۹۳۰ تا کنون به عنوان یک برند الکترونیکی فعالیت دارد و از سال ۲۰۰۱ به ساخت تریستور دیسکی صنعتی می‌پردازد.
  3. برند Infineon: به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع نیمه‌هادی‌ها و تریستورها فعالیت دارد. در آلمان فعالیت دارد و با بیش از ۴۰ هزار نیروی کار در جای جای جهان جزو برندهای شاخص و معتبر این حوزه است.

این سه برند از نظر کیفیت و کارایی حرف اول را در جهان می‌زنند و بهترین هستند. سال‌هاست با تولید و فروش تریستور باکیفیت در حوزه‌ی الکترونیک و صنعت با پروژه‌های بزرگ و کوچک همکاری دارند و شما هم می‌توانید برای خرید تریستور قدرت و سایر تریستورها در سایز و ابعاد و با توان‌های مختلف از این تریستورها بهره‌مند شوید.

نمایندگی فروش تریستور با بهترین کیفیت و قیمت مناسب ؛ کارما الکتریک

کارما الکتریک پیشرو در تامین قطعات و تجهیزات الکتریکی در ایران فعالیت دارد. با اکثر برندهای معتبر جهانی که تولیدکننده‌های سرشناس و معروف این حوزه هستند همکاری دارد و بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات را برای پروژه‌های الکتریکی، برق قدرت، نیروگاهی، هوافضا، نظامی و صنایع مختلف فراهم کرده است.

نماینده رسمی کمپانی‌های Semikron ، IXYS، FUJI و WESCODE است که بهترین دیودها، ترانزیستورها و تریستورها را تولید می‌کنند. به دلیل همکاری مستقیم با این برندها و خرید مستقیم از کارخانه و بدون واسطه، قیمت تجهیزات هم در حد مناسبی است و شما می‌توانید بهترین قطعات و تجهیزات را با قیمت مناسب از برندهای معتبر دنیا خریداری کنید.

می‌توانید انواع تریستور دیسکی و سایر تریستورهای صنعتی را به صورت آنلاین سفارش دهید و در مقصد تحویل بگیرید. هر جای ایران که هستید می‌توانید سفارش‌تان را تکمیل کنید و محصولات موردنظرتان را در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید. اطلاعات کامل انواع تریستور آورده شده‌اند. می‌توانید مطالعه کنید. با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت برای خرید تریستور قدرت تصمیم بگیرید.

کارما الکتریک مرجع تخصصی و نمایندگی فروش تریستور در ایران است که با برندهای معتبر همکاری دارد و شما می‌توانید از بهترین محصولات روز دنیا بهره‌مند شوید.